Een online casual game is een spel die gericht is op of gespeeld wordt door een grote groep casual gamers. Dit soort spellen variëren in de soorten gameplay en passen in elk genre. Je herkent ze meestal aan hun eenvoudige spelregels en vrijblijvendheid, in tegenstelling tot de meer complexere hardcore games. Ze vereisen vaak geen urenlange aandacht of speciale vaardigheden van de speler, en de kosten voor productie en verspreiding zijn relatief laag.
Casual games worden meestal online gespeeld in de webbrowser van een pc, hoewel ze nu ook aan populariteit winnen op gameconsoles en mobiele telefoons. Casual gamers zijn vaak ouder dan het stereotype computergamer en 74% van deze online spelers zijn vrouwen.
De meeste casual games hebben dezelfde basisprincipes:
• Eenvoudige gameplay. Bijvoorbeeld een puzzelspel dat je volledig met één muisknop of toets op je mobiele telefoon speelt
• Bekend genre, zoals een kaart- of bordspel
• Je kunt de spellen met korte pozen spelen, tijdens pauzes op je werk, of op je smartphone, in de trein of bus
• Je kunt snel een eindniveau bereiken of continu doorspelen zonder het spel op te hoeven slaan
• Vaak is het verdienmodel van het spel zodanig dat je eerst een demo kunt spelen totdat je gevraagd wordt om de volledige versie te kopen, of dat er reclameboodschappen worden weergegeven.
Het woord ‘casual’ geeft aan dat de spellen bedacht zijn voor de casual consumenten, die het spel tegenkomen en vrijwel direct kunnen spelen. Iedere maand spelen ongeveer 200 miljoen mensen casual online games. Velen van hen beschouwen zich niet als gamer.
Voor consumenten zijn casual online games vaak zo laag geprijsd dat ze impulsaankopen stimuleren. Meestal zien de spelletjes er kleurrijk uit en worden ze duidelijk in winkels aangeprijsd. Andere spellen zijn gratis online te spelen of te downloaden (maar leveren geld op door in-game advertenties). Commerciële studio’s creëren downloadbare online games, vooral voor de PC. Deze spellen zijn meestal verslavend en bieden een demoversie met beperkte opties om spelers aan te moedigen om een ‘deluxe’ versie te kopen, vaak voor een lage prijs (€25 of minder). De graphics en het geluid zijn vaak stukken beter. Onlangs zijn er ook gratis volledige versies verschenen dankzij in-game advertenties.
Indie game developers creëren vaak gratis spellen om online te spelen. Deze spellen zijn er in allerlei verschillende gamestijlen en kunnen op vrijwel elke computer worden gespeeld. Vaak kun je ze in je webbrowser spelen met de plugins Flash of Shockwave of HTML5. Ze hebben echter beperkingen op het gebied van actie, graphics en geluid in vergelijking met downloadbare spellen, aangezien je ze direct in de browser kunt spelen. Veel gamedevelopers drijven de technologie tot het uiterste omdat er nu veel te spelen zijn in de browser. Vaak maken ze 3D-spellen, multiplayers, manieren op je spel te bewaren en andere geavanceerde opties.
Het internet is de belangrijkste manier om casual games te verspreiden. Je kunt er veel downloaden als een demoversie die je uiteindelijk moet kopen, of komen uit als Flash, HTML5 of ActiveX elementen die direct in de webpagina zijn ingebouwd. Een evaluatie-exemplaar van een casual game heeft een beperking op de spelduur, het aantal levels en het aantal keer dat je kunt spelen. Geavanceerde opties zijn vaak afgeschermd. Sommige websites, zoals Pogo.com, creëren eerst een casual game exclusief voor het web en brengen vervolgens een downloadbare versie met meer mogelijkheden uit.
Websites met een grote verzameling online games, zoals onze website CoolGames.nl, heeft het internet overspoeld. Deze portalen rangschikken games meestal op populariteit en aantal verkopen. Spellen die het goed doen worden afgeprijsd en krijgen vaak een vervolgspel en als ze niet worden verkocht worden ze snel weer vergeten.